Onsdag hela dagen!

Fortfarande förkyld men de är på väg åt rätt håll iaf! Inge halsont sen någon dag tillbaka å ingen feber igår vad ja vet, å inte hittills idag. Men förkylningen och hostan är ju kvar.. =/ Hoppas det går över helt snart!
 
Det är lite svårt att veta vad som är vad med "klenheten" som ja känner, eftersom jag har fått lite dåligt blodvärde pga den lilla krabaten i magen ♥ Men eftersom jag inte har någon feber, å känner mig ganska pigg men samtidigt lite klen och små yr så antar jag att de är för blodvärdet.
Lågt blodvärde/järnbrist kan ju ha såna symtom; trötthet, yrsel, dålig ork, huvudvärk, dimmig syn, irritation m.m. m.m.
 
Det har jag ju inte heller skrivit nåt om tidigare.. Men, på det första blodproverna som jag tog på mödravårdscentralen så låg mitt blodvärde på 136 elr 134 (minns inte riktigt). Andra gången hon kollade, några veckor senare, hade jag sjunkit till 128. Det var ingen fara men hon tyckte att jag skulle börja med järntillskott ändå så det inte skulle sjunka så mycke mer. Jag började då ta 15ml Ferronol en gång om dagen (då jag har vääldigt svårt att ta tabletter) smakar förjävligt kan jag säga!
 
Tre veckor senare kollade hon igen, då hade jag sjunkit till 114 FAST jag tagit Ferronolen, och även försökt ätit lite broccoli, grön paprika å sånt som ska innehålla järn. Hon bestämde då att jag skulle ta 15ml två ggr om dagen istället.
Å två veckor senare var jag dit igen (i måndags), å då hade jag IAF sjunkit. Så nu ligger jag på 112, de var ingen stor minskning, å hon sa att de är ju ingen fara med att blodvärdet sjunker men att de vore bra att stanna av de å försöka få upp de lite.
 
Hon rekommenderade att ja skulle fortsätta med Ferronolen, men även försöka äta mat som innehåller järn ofta, tex blodpubbing åtminstone en gång i veckan, nötkött varje dag (!!?), blodbröd, broccoli, grön paprika, ärtor, spenat m.m. Undvika mjölk, te och kaffe till eller direkt efter järnrik mat pga att de hämmar upptagningen av järnet.. Å istället dricka/äta sura/syrliga saker till, tex juice, lingonsylt och sånt.. Även nyponsoppa. osv..
Så de ska jag verkligen försöka göra så gott jag kan nu, för att få upp värdet en del :)
 
Nog om de! Jag har nu, idag, gått fulla 30 veckor å de är "bara" 10 veckor kvar! :) Förutom mitt nedsatta blodvärde så är allt bra! Jag har gått upp nästan 10kg nu, å de mesta har nog satt sig på mage, rumpa och lår tror ja :) Några ytterst småa bristningar har jag lyckats fått nu också, på magen, såg jag igår hos mina föräldrar med hjälp av en spegel med förstoring.
Jag hade hoppats att jag skulle slippa sånt när jag lyckats gått så länge utan, men eftersom det dykt upp småa nu så blir det nog fler innan det är färdigt! =/ :)
Postat av: Cilla

Nu var det ett tag sedan jag läste din blogg. HAr varit rätt upptagen. :D
Hur mår du med blodvärde å allt? Har du klarat dig ifrån foglossningsbesvär ännu?

Jag fick också dåligt blodvärde när jag var gravid, men det gick upp igen lagom tills hon skulle ut som tur var. Jag var ner på 94 eller om det var 92 har jag för mig. Var nästan tvungen att läggas in med någon typ av "järn-dropp" eller vad det nu var. Men två veckor innan beräknat datum så började det gå upp igen. :D
Kanske kommer bli lika för dig också. ^^

Svar: Jodå, jag tycker att jag mår bra! Jag har inte varit på MVC sedan jag skrev på bloggen sist så jag vet inte hur blodvärdet ligger nu.. Jaoo, ja känner av liiite foglossningar ibland, men de är inte ofta eller mycket.. Mer sammandragningar.
Ojj, okejj! Jaa barnmorskan har sagt de också, att de snart kommer sluta sjunka och börja gå uppåt igen. Men hon tycker ändå att ja ska försöka stoppa sjunkningen och försöka få upp de nu, elr åtminstone stanna av de tills det vänder av sig själv :)
Foffen

2012-09-21 @ 05:52:18
URL: http://cillacilla.blogg.se
Postat av: Cilla

Ok... va bra att du klarat dig från mycket foglossning. ^^ Sammandragningar hade jag också rätt ofta. En skum känsla.. hela allt drar ihop sig till en hård klump. hehe.
Ok, hoppas det stoppats eller åkt upp nästa gång du ska dit å kolla. :D

Svar: Hehe, jaa precis! :)Jaa, jag ska dit nu på onsdag så de märks väl då :)
Foffen

2012-09-22 @ 04:01:17
URL: http://cillacilla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0