Nu ni, närmar det sig!! :P

Klockan är en del och jag är väldigt trött, jag ville ta mig tid och äntligen skriva min förlossningsberättelse som jag tänkt skriva VÄLDIGT länge, MEN även om min graviditet som jag inte skrev så mycket om då! Så DET tänkte jag börja med nu, eftersom graviditeten är innan förlossningen så måste jag ju börja med de ;)
Så får vi se om jag skriver förlossningsberättelsen idag också eller inte :)

Jag personligen tycker att hela min graviditet var väldigt "lämplig och smidig" om man nu kan säga så? :)
Väldigt många gravida har ju problem med foglossning, illamående, smärtsamma sparkar, mycket vätska och svullnader, massa bristningar väldig viktökning osv osv.

När jag hade gått ca 20 veckor fick jag en period på 1-2 veckor som jag blev illamående om jag inte åt frukost inom ca en timme efter att jag vaknat. Men eftersom illamående och att kräkas är en av mina största fasor så kom jag på och lärde mig de väldigt fort ;) Och åt så fort jag kände att det "var på väg" eller hur man ska säga, även fast jag har väldigt svårt för att äta frukost. Så jag slapp illamåendet :)

Foglossning var något jag också i stort sett slapp kan man säga. Jag kände av det lite när vi flyttade till större lägenhet och jag packade ner och upp saker och klättrade upp och ner för stolar och gick väldigt mycket i trappor å sånt, mest själv då eftersom Magnus jobbade borta då. Också mitt i graviditeten.
Pga att jag själv inte tyckte att jag hade haft någon riktig foglossning så var jag tvungen att ta upp de med barnmorskan också, jag blev ju orolig att mitt bäcken skulle vara helt intakt när det var dags så jag skulle vara tvungen att göra kejsarsnitt. Men hon sa att det inte var nåt att oroa sig för, för alla känner inte av de, och att jag bara skulle vara glad att jag slapp det. :)

Bristningar var jag väldigt rädd för, ville verkligen inte få massa bristningar fulla magen, tuttarna och typ överallt som många får. Men tänkte ändå att om det blir, så blir de, men hoppas inte liksom :)
Jag minns att jag skrev att jag trodde att jag kanske fått millimeter bristningar på magen som jag lyckades se med en förstoringsspegel. Men det kan inte ha varit de ändå för då borde dom ha blivit större och synliga allt eftersom magen växte. Men de gjorde det inte och det syns inga spår av bristningar på magen nu i efterhand heller. Däremot blev den där lilla bristningen jag hade på ena bröstet lite lite större, som jag också skrev förut. Men inget jag tänker eller stör mig på. Å så fick jag en del bristningar på höfterna och stjärten som jag upptäckte efteråt. :(
Men nu har dom nästan försvunnit :) Hoppas dom försvinner helt! ;)

Jag gick upp 16-17kg, och blev inte speciellt "plufsig" av massa vätska. Jag använde mina vanliga kläder under nästan hela graviditeten (inte jeans då).
Förutom ett par mammabyxor som min snälla mor köpte åt mig, som var för stora fast det var xs?, som jag började använda när jag gick ute, tex till och från praktiken jag hade och även om jag skulle någon annanstans, när det började bli kallt. Eftersom jag oftast använde leggings.

Jag gick klart hela den utsatta tiden för praktiken, som slutade ca 3 veckor innan det uppskattade födelse datumet. Dom sa att jag fick avbryta praktiken när jag ville om det blev för jobbigt pga graviditeten, men jag tyckte att det gick hur bra som helst! :) Jag blev ganska trött i ryggen och fick ont i fötterna när dagarna var över men det var det klart värt ändå för att komma ut och röra sig och träffa folk :)

Jag kände inte av några smärtsamma sparkar mot revbenen eller några inre organ, men tyckte att det var ganska obehagligt i skinnet på magen när han sträckte på sig eller riktigt tröck ut en fot eller stjärten, då kändes det som att skinnet skulle spricka nästan! Så jag brukade hålla emot lite ibland. haha :)

Jag behövde inte kissa hela tiden heller som typ alla gör. Jag gick inte på toa mer än vanligt. Å behövde inte gå upp för att kissa på nätterna, förutom EN gång. haha! :)

Men något annat som är väldigt vanligt vid graviditeten fick jag, svamp :/ Det var ju inte speciellt roligt eller trevligt, men det var ju bara att behandla så var det över :) Men jag hade aldrig haft det förut, och de ska tydligen vara lika som tex uvi, har man fått det en gång kan man lättare få det fler gånger. Å jag vill INTE nå gärna ha svamp igen! Haha! :)

Och bortdomningar eller typ "sockerdricka" i några fingrar på ena handen, dom sista veckorna av graviditeten. Det var väldigt otrevligt! Var nästan rädd att jag helt skulle mista känseln i den handen ett tag innan vi pratade med barnmorskan om det.
Men de försvann någon vecka efter förlossningen som hon sa att det vanligtvis gör :)

Hm.. Har jag missat något nu? Som någon kanske undrar eller skulle vilja veta? Kommentera gärna isåfall!! :))

Det tog längre tid att skriva detta än jag trodde, då Oscar vaknade en vända mitt upp i allt också (?!??). Väldigt konstigt, han brukar inte vakna förrän på morgon när han somnat för natten :/
Så jag kommer inte skriva om förlossningen nu heller. Men jag har kommit en bit på väg iaf ;)

Nu ska jag sova! Så godnatt på er!! :)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0